A szarvasgomba, mint az egészség nagykövete

Ha azt mondom szarvasgomba, mi az első dolog, ami az eszébe jut? Étel? Olaszország? Gombapörkölt?
Esetleg valahol, az agya legmélyén felsejlik egy gondolat, hogy talán van valami köze a szexhez? Lehet, hogy ez egy vágykeltő csodaszer?

Igen, tulajdonképpen az is. De azon túl, hogy ez a fűszer afrodiziákumnak is nevezhető, még számos más, egészségügyileg jótékony hatást képes kifejteni.

A szarvasgombának is alacsony a kalória- és szénhidráttartalma, ugyanúgy mint a legtöbb gombafajnak, ezért fogyasztása egyáltalán nem tartozik a bűnös élvezetek közé. Habár, fűszerként való felhasználása amúgy sem feltételezi túlzottan nagy mennyiség egyszerre történő elfogyasztását, azért jó tudni, akkor sem lesz gond, ha kicsit többet eszünk belőle. Sőt, ha valaki igazán függővé válna tőle, ez akkor sem vezetne súlygyarapodáshoz. Ráadásul a cukorbetegek is – akiknek ajánlott odafigyelni a zöldségek keményítőtartalmára – bátran fogyaszthatják.

A szarvasgombát semmihez sem fogható ízén túl, köszönhetően magas, 20-30%-os fehérjetartalmának, érdemes gyakran fogyasztani, kiváltképp azoknak, akik étrendjének nem képezi részét a hús, vagy bármilyen más állati fehérje. A vegetáriánus vagy vegán étrendet folytatók, az állatifehérje alacsony bevitele, vagy teljes elkerülése miatt gyakran nem adják meg szervezetüknek az esszenciális aminosavak kellő mennyiségét. Ők a szarvasgomba fogyasztásával nemcsak a mennyei ízek országába juthatnak el, de a megfelelő fehérjeforrást is megtalálhatják.

A szarvasgomba nagyszerű forrása a különböző vízben oldódó, vagy épp nem oldódó rostoknak, melyek elengedhetetlenek a szervezet egészséges működéséhez. És vajon gondoltuk volna-e, hogy a szarvasgomba nagyszerű forrása a vízben oldódó rostoknak, amelyek jótékony hatással vannak szervezetünk anyagcsere folyamataira, továbbá csökkenthetik a vér koleszterin- és glükózszintjét.

A szarvasgomba, teljes mértékben koleszterinmentes. Fontos tudni, hogy a koleszterinszintünk tartósan magas, mindez komoly szív- és érrendszeri problémákhoz vezethet, amelyek fokozhatják bizonyos betegségek – például cukorbetegség, koszorúér-betegség – kialakulásának kockázatát. Fűszerkülönlegesség lévén a szarvasgomba nagyszerű kiegészítője lehet a koleszterinszegény táplálkozásnak.

Léteznek olyan kultúrák napjainkban is, ahol immunerősítő célzattal, különböző gomba kivonatokkal felturbózva készítenek teákat és leveseket. A szarvasgomba a napfény hatására D-vitamint termel, melynek tartós hiánya a szervezetben vesebetegséghez, esetleg rák kialakulásához vezethet. A szarvasgomba rendszeres fogyasztása erre is megoldással szolgálhat, továbbá B- és C-vitamin forrásként is kiváló.

Nos, ha eleddig esetleg elkerülte volna a gondolat, hogy szarvasgombát fogyasszon, remélhetőleg, ez az érzés teljes mértékben szertefoszlott, hiszen most már Ön is tudja, hogy nemcsak egy tehetősek által felkapott, aranyat érő fűszerről van szó, hanem egy egészségügyi előnyöket rejtegető csodaszerről is!

Cikkünk az alábbi források alapján készült:
http://hajraegeszseg.hu/cikk/2014-02-02/mar-nem-a-diszno-turja-ki 
https://www.hazipatika.com/taplalkozas/zoldseg_gyumolcs/cikkek/szarvasgomba_etek_milliomosoknak/20090327140002
http://valiproducts.hu/hirek/Szarvasgombaval-az-oregedes-ellen/5 
http://www.beliefnet.com/wellness/the-health-benefits-of-truffles.aspx 
https://www.linkedin.com/pulse/health-benefits-truffles-nhk-foods/ 
http://www.valuefood.info/2010/health-benefits-of-truffle/